اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۵:۲۰:۱۱
اذان ظهر ۱۱:۵۲:۰۶
اذان مغرب ۱۷:۱۲:۲۲
طلوع آفتاب ۰۶:۴۹:۱۳
غروب آفتاب ۱۶:۵۲:۳۸
نیمه شب ۲۳:۰۶:۵۵
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۶:۴۸
نوید مقصودی:

حداقل چند روز برای بررسی حقایق سقوط هواپیما زمان نیاز بود/ احتمال وقوع حمله نظامی عیله کشور و ملتمان وجود داشت

یک کارشناس هوافضا و نویسنده متخصص در زمینه سوانح هوایی گفت: روز سقوط هواپیما به هیچ عنوان ممکن نبود که توضیحات کاملی درباره‌ی این حادثه ارائه شود و حداقل چند روز برای بررسی و پیدا کردن حقایق آن زمان نیاز بود.

حداقل چند روز برای بررسی  حقایق سقوط هواپیما زمان نیاز بود/ احتمال وقوع حمله نظامی عیله کشور و ملتمان وجود داشت

نوید مقصودی کارشناس هوافضا و نویسنده متخصص در زمینه سوانح هوایی در گفت‌وگو با سراج24 درباره‌ی دلیل تاخیر در اعلام مقصران سقوط هواپیما گفت: ستاد کل نیروهای مسلح از همان اوایل این اتفاق در جریان حادثه بوده و اقدام به بررسی دقیق آن کرده است. این بررسی نیاز به آن داشته که به صورت دقیق انجام شود تا مشخص شود چه اتفاقاتی منجر به بروز این حادثه شده است. ستاد کل پس از این‌که به اطمینان رسید، آن را ابلاغ کرد. اطلاع‌رسانی دقیق از حادثه نیاز به بررسی دقیق هم دارد.

وی افزود: ستاد کل همه‌ی عوامل امنیتی و عملیاتی از جمله وجود نفوذی در دستگاه یا عامدانه بودن این اتفاق را مورد بررسی قرار داده و پس از اتمام بررسی‌ها اقدام به انتشار یک بیانیه‌ی رسمی کرده است.

این کارشناس هوافضا بیان داشت: کشور ما در آن روز در موقعیت خاصی بوده و احتمال وقوع هرگونه حمله نظامی عیله کشور و ملتمان وجود داشته است. شری که ترامپ شروع کرد منجر به پاسخ نظامی ما شد و ما هم در آستانه‌ی یک حمله‌ی نظامی بودیم.

وی درخصوص امکان کتمان واقعیات این رخداد اظهار داشت: روز حادثه به هیچ عنوان ممکن نبود که توضیحات کاملی درباره‌ی این حادثه ارائه شود و حداقل چند روز برای بررسی و پیدا کردن حقایق آن زمان نیاز بود. توقع اعلام جزئیات این اتفاق در همان روز و همان ساعت اشتباه است. چون باید ابتدا از صحت آن مطلع شد و ابعاد کلی حادثه را بررسی کرد.

مقصودی ادامه داد: اتفاقات این رویداد قطعا پنهان نمی‌ماند و از جانب مسئولین اعلام می‌شد. از طرفی این هواپیما یک هواپیمای بین‌المللی بوده و باید همه‌ی ابعاد آن بررسی می‌شده. به همین دلایل طرح مسائلی چون قصد کتمان این حادثه توهماتی است که برخی مطرح می‌کنند.

کارشناس سوانح هوایی خاطر نشان کرد: این نقد به رئیس هواپیمایی کشور وارد است که او به عنوان متولی امور و حریم هوایی غیرنظامی کشور، از روز اول به شدت احتمال وقوع این حادثه و سایر فرضیات را به طور قطع صفر می‌دانست. این کار درستی نیست که یک مدیر بدون مشخص شدن ابعاد حادثه قاطعانه احتمالاتی را رد کند. به نظر من عامل عصبانیت مردم این است که چرا این اظهارات به این صورت مطرح شده است. برخی حوادث در دنیا بوده که تا سال‌ها مورد بررسی قرار گرفته و سپس نتایج آن منتشر شده است.

وی در خصوص صحبت‌های سردار حاجی‌زاده گفت: صحبت‌های سردار حاجی‌زاده از روی مسئولیت و ایثارگری بود. او با شجاعت مسئولیت اقدام نیروی تحت امر خود را پذیرفت. عمل او مقابل دوربین‌ها ستودنی است. البته هنوز باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. از کنار این موضوع نمی‌توان به سادگی گذشت. باید بررسی شود که چه فرایندی منجر به رخداد این حادثه شده است. مهم‌ترین نتیجه‌ای که این بررسی‌های تخصصی می‌تواند داشته باشد این است که چه رهنمودها و دستورالعمل‌هایی جهت بهبود شرایط اعمال خواهد شد.

این کارشناس هوافضا درباره‌ی مقایسه‌ی این حادثه و انهدام هواپیمای مسافربری ایران در سال 67 تصریح کرد: تنها شباهت ظاهری سقوط هواپیمای اوکراینی و هواپیمای مسافربری ما در سال 67 این است که هر دو توسط پدافند نظامی مورد اثبات قرار گرفته است اما ماهیت این دو اتفاق کاملا با هم متفاوت است. در آن زمان ایران در جنگ بود و آمریکایی‌ها با این جنایت عامدانه خواستند در پایان جنگ، ایران را بترسانند.

کارشناس سوانح هوایی در ادامه گفت: آمریکایی‌ها در حریم هوایی بین‌المللی این جنایت را مرتکب شدند و با کلی ادعا بر سر تجهیزات پیشرفته‌شان نتوانستند هواپیمای مسافربری را که از مسیر امن و مشخصی در حال عبور بود تشخیص دهند. عمل آمریکایی‌ها جنایتی در تاریخ بود.

مقصودی در پایان تاکید داشت: یکی از موارد مورد بحث در این حادثه این است که باید پیگیری شود چرا پرواز‌های هوایی در آن بازه‌ی زمانی لغو نشده و هم‌چنان برقرار بوده است. رسانه‌های بیگانه با توپ پر به ابعاد این حادثه حمله می‌کنند و ما در مقابل از رسانه‌های داخلی انتظار داریم تا با دعوت مردم به آرامش، ابعاد حادثه را با جزئیات در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۶۳
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••